Мистецтво. Повторне видання. 8 клас. Назаренко

Цей підручник можна завантажити у PDF форматі на сайті тут.

Музичне мистецтво. Театр

Музика своєю мелодією доводить нас до самого краю вічності і дає нам можливість протягом декількох хвилин осягнути її велич.

Томас Карлейль, британський письменник, філософ

Поміркуємо разом

Які емоції викликає у вас музика? Яку саме музику ви полюбляєте? Поясніть, чому?

Бажано подивитися і послухати (за вибором учителя)

За допомогою Інтернету-ресурсу знайдіть та послухайте наступні твори:

Ґійом де Машо. Месса Нотр-Дам.

Machaut—Messe de Notre Dame (abbaye de Thoronet, Ens. G. Binchois, dir. D. Vellard).avi.

PASTIME. Ґійом де Машо.

Guillaume de Machaut: Douce dame jolie.

У період готичного Середньовіччя музичне мистецтво Європи зберегло як релігійну, так і світську спрямованість. Існувало принаймні чотири музичних течії:

  • мандрівні співаки і виконавці на музичних інструментах, які писали музику і складали пісні, поєднуючи їх з народною музикою;
  • дворяни-трубадури у Франції;
  • мінезингери — поети-музиканти в Німеччині XII—XIII ст.;
  • монастирські школи духовної музики, в яких зміцнилася значущість багатоголосся.

На рубежі XVI—XVII ст. найбільші собори вже у своєму розпорядженні мали власні інструментальні капели. Інструментальна музика, порівняно з вокальною, вважалася більш низькою. Як не цілком божественну її намагалися не використовувати в церкві. Любовне почуття до Бога воліли висловлювати за допомогою слів. Тільки танцювальна музика залишалася суто інструментальною.

Мініатюра з Біблії Мацієвського. ХІІІ ст.

Середньовічні музиканти. Манускрипт XIII ст.

Для допитливих

Гідним нащадком трубадурів був французький композитор і поет Ґійом де Машо (1300—1377 рр.), який широко використовував музичні інструменти для супроводу багатоголосого співу. Саме він створив світські музичні жанри. Композитор був також автором першої меси — «Меса Богородиці» (Messa de Nostre Dame), створеної Гійомом де Машо для Реймського собору, ймовірно, у 1360-ті роки — багатоголосого релігійного музичного твору, обов’язкової частини католицького богослужіння.

Мініатюри з Біблії Мацієвського. 1240—1250 рр.

Серед музичних інструментів найбільш благородними вважалися мідні духові інструменти — різні труби і роги. Найбільш простонародними були струнні інструменти (ребаб, фідель) — попередники сучасної скрипки.

У Середні віки театральні вистави мали релігійний характер і відбувалися в церквах. Глядачі найбільше полюбляли містерію — вид релігійного театру, який набув розквіту в XIV—XV ст. Містерії були частиною міських пасхальних та різдвяних свят і зазвичай проходили на центральній площі міста. Євангельські сюжети часто були основою театральних вистав. Тексти завжди затверджувались церквою або світською владою.

Ґійом де Машо (у центрі) приймає милості від Природи. Мініатюра XIV ст.

Хангс Мемлінг. «Страсті Христові»

Уважно розгляньте зображення вистави. Що відбувається, на вашу думку, у середньовічному місті? Яку специфіку мали вистави того часу?

Одночасно з містеріями з’явилася мораліте — вистава, в якій обов’язково повинна бути мораль, тобто повчальність. Персонажі вистав ототожнювали поняття та явища: Добро, Зло, Дурість, Розум, Віру. Потім з’явились мандрівні трупи акторів та фокусників, які у тимчасових спорудах розігрували вистави під час ярмарків, карнавалів, травневих ігор. Саме тоді виник і пересувний театр ляльок.

Які характерні риси властиві готичним видам мистецтва?

Як вони «віддзеркалилися» у театральному мистецтві?

Таким чином, готичний стиль став результатом багатовікової еволюції середньовічного мистецтва, його вищою стадією і одночасно першим в історії загальноєвропейським, інтернаціональним художнім стилем. Основою готичного стилю була архітектура, яка характеризувалася спрямованими вгору стрілчастими арками, кольоровими вітражами. Елементи готичного мистецтва часто можна зустріти в сучасної архітектурі, оформленні інтер’єрів, зокрема, в настінного розпису, рідше в станкового живопису.

У період готичного Середньовіччя паралельно співіснували принаймні чотири музичних напрямки в Європі. По-перше, це творчість бродячих співаків і виконавців на музичних інструментах, які переносили з замку в замок, з міста в місто різні музичні нововведення. По-друге, це справжній розквіт поетичної та вокальної лірики у творчості дворян-трубадурів. По-третє, це діяльність цехів музикантів-мінезингерів. І по-четверте, сильно активізувалася діяльність монастирських шкіл духовної музики.

Храм спокути Святого Сімейства (Саґрада Фамілія). Неоготика (стиль). Барселона Іспанія. Архітектор Антоні Ґауді (будівництво почалося у 1882 р. і триває донині)

У XIV—XV ст. феодальне суспільство досягло найвищого розвитку. Відбувався швидкий підйом економіки міст, посилилася боротьба за звільнення філософської думки від догматів церкви, з’явилися нові течії. Небувалого розквіту досягло мистецтво. Почався новий період в історії культури Західної Європи, заснований на ідеалах гуманізму й античності — епоха Відродження, яка проіснувала до початку XVII ст.