ГДЗ до підручника «Інформатика» Н.В. Морзе. 8 клас
20. Величини, їхні типи та властивості
Працюємо самостійно
1. Проект Літак.
а) • Запустіть середовище Lazarus.
• Збережіть проект — натисніть Файл → Зберегти. У вікні, що відкрилось, оберіть папку та місце на комп’ютері, де буде зберігатись проект. Введіть ім’я проекту. Натисніть кнопку Зберегти. У вікні для збереження файла unit1 вказуємо те місце, де зберегли файл Project1, знову натискаємо кнопку Зберегти.
• Перейдіть у вікно дизайнерської форми.
• У таблиці властивості форми оберіть властивість Caption (Підпис), надайте значення цієї властивості — Літак.
• У вікні дизайнера форми Form1 додайте об’єкти, які мають такі властивості:
Об’єкт |
Властивість |
Значення властивості |
Label1 |
Caption |
Кількість рядів |
Font |
Шрифт Book Antiqua. Стиль шрифту жирний. Розмір 12. |
|
Label2 |
Caption |
Кількість місць |
Font |
Шрифт Book Antiqua. Стиль шрифту жирний. Розмір 16. |
|
Edit1 |
Font |
Шрифт Book Antiqua. Стиль шрифту звичайний. Розмір 16. |
Edit2 |
Font |
Шрифт Book Antiqua. Стиль шрифту звичайний. Розмір 16. |
Button1 |
Caption |
Обчислення |
Font |
Шрифт Book Antiqua. Стиль шрифту звичайний. Розмір 16. |
На панелі Інспектор об’єктів на вкладці Події оберіть в полі OnCIickButton1Click.
• Перейдіть в поле редактора коду та пропишіть такий програмний код для кнопки Button1.
procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject);
var
r:integer; k:real;
begin
r:=StrToInt(Edit1.Text);
k:=r*4;
Edit2.Caption:=FloatToStr(k);
end;
• Запустіть проект на виконання, натиснувши кнопку F9. Перевірте дії, які виконуються під час настання подій для об’єктів екранних форм.
• Завершіть роботу з проектом і середовищем, виконавши Файл → Вихід.
• Запустіть середовище Lazarus.
• Збережіть проект — натисніть Файл Зберегти. У вікні, що відкрилось, оберіть папку та місце на комп’ютері, де буде зберігатись проект. Введіть ім’я проекту. Натисніть кнопку Зберегти. У вікні для збереження файла unit1 вказуємо те місце, де зберегли файл Project1, знову натискаємо кнопку Зберегти.
• Перейдіть у вікно дизайнерської форми.
• У таблиці властивості форми оберіть властивість Caption (Підпис), надайте значення цієї властивості — Літак.
• У вікні дизайнера форми Form1 додайте об’єкти, які мають такі властивості:
Об’єкт |
Властивість |
Значення властивості |
Label1 |
Caption |
Кількість рядів |
Font |
Шрифт Book Antiqua. Стиль шрифту жирний. Розмір 12. |
|
Label2 |
Caption |
Кількість місць |
Font |
Шрифт Book Antiqua. Стиль шрифту жирний. Розмір 16. |
|
Edit1 |
Font |
Шрифт Book Antiqua. Стиль шрифту звичайний. Розмір 16. |
Edit2 |
Font |
Шрифт Book Antiqua. Стиль шрифту звичайний. Розмір 16. |
Button1 |
Caption |
Обчислення |
Font |
Шрифт Book Antiqua. Стиль шрифту звичайний. Розмір 16. |
На панелі Інспектор об’єктів на вкладці Події оберіть в полі OnClickButton1Click.
• Перейдіть в поле редактора коду та пропишіть такий програмний код для кнопки Button1.
procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject);
var
r:integer; k:real;
begin
r:=StrToInt(Edit1.Text);
k:=r*4+2;
Edit2.Caption:=FloatToStr(k);
end;
• Запустіть проект на виконання, натиснувши кнопку F9. Перевірте дії, які виконуються під час настання подій для об’єктів екранних форм.
• Завершіть роботу з проектом і середовищем, виконавши Файл → Вихід.
• Запустіть середовище Lazarus.
• Збережіть проект — натисніть Файл → Зберегти. У вікні, що відкрилось, оберіть папку та місце на комп’ютері, де буде зберігатись проект. Введіть ім’я проекту. Натисніть кнопку Зберегти. У вікні для збереження файла unit1 вказуємо те місце, де зберегли файл Project1, знову натискаємо кнопку Зберегти.
• Перейдіть у вікно дизайнерської форми.
• У таблиці властивості форми оберіть властивість Caption (Підпис), надайте значення цієї властивості — Літак.
• У вікні дизайнера форми Form1 додайте об’єкти, які мають такі властивості:
Об’єкт |
Властивість |
Значення властивості |
Label1 |
Caption |
Кількість рядів 1 класу |
Font |
Шрифт Book Antiqua. Стиль шрифту жирний. Розмір 12. |
|
Label2 |
Caption |
Кількість рядів 2 класу |
Font |
Шрифт Book Antiqua. Стиль шрифту жирний. Розмір 12. |
|
Label3 |
Caption |
Всього місць в літаку |
Font |
Шрифт Book Antiqua. Стиль шрифту жирний. Розмір 12. |
|
Edit1 |
Font |
Шрифт Book Antiqua. Стиль шрифту звичайний. Розмір 14. |
Edit2 |
Font |
Шрифт Book Antiqua. Стиль шрифту звичайний. Розмір 14. |
Edit3 |
Font |
Шрифт Book Antiqua. Стиль шрифту звичайний. Розмір 14. |
Button1 |
Caption |
Обчислення |
Font |
Шрифт Book Antiqua. Стиль шрифту звичайний. Розмір 16. |
На панелі Інспектор об’єктів на вкладці Події оберіть в полі OnClickButton1Click.
• Перейдіть в поле редактора коду та пропишіть такий програмний код для кнопки Button1.
procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject);
var
r1,r2:integer;
k:real;
begin
r1:=StrToInt(Edit1.Text);
r2:=StrToInt(Edit2.Text);
k:=(r1*4)+(r2*5)+2;
Edit3.Caption:=FloatToStr(k);
end;
• Запустіть проект на виконання, натиснувши кнопку F9. Перевірте дії, які виконуються під час настання подій для об’єктів екранних форм.
• Завершіть роботу з проектом і середовищем, виконавши Файл → Вихід.
Виконання завдання в навчальному середовищі Blockly.
Для створення відповідних виразів в навчальному середовищі Blockly відкрийте браузер на вашому комп’ютері та в адресній строці введіть адресу: https://blocklydemo.appspot.com/static/demos/plane/index.html?lang=uu/. Зберіть блоки відповідно до малюнків, перетягуючи блоки мишею.
• Змінюючи положення повзунка для зміни кількості рядків визначте кількість місць у літаку згідно із завданням у підручнику.
2. Проект Сімейний депозит.
• Запустіть середовище Lazarus.
• Збережіть проект — натисніть Файл → Зберегти. У вікні, що відкрилось, оберіть папку та місце на комп’ютері, де буде зберігатись проект. Введіть ім’я проекту. Натисніть кнопку Зберегти. У вікні для збереження файла unit1 вказуємо те місце, де зберегли файл Project1, знову натискаємо кнопку Зберегти.
• Перейдіть у вікно дизайнерської форми.
• У таблиці властивості форми оберіть властивість Caption (Підпис), надайте значення цієї властивості — Сімейний депозит
• У вікні дизайнера форми Form1 додайте об’єкти, які мають такі властивості:
Об’єкт |
Властивість |
Значення властивості |
Label1 |
Caption |
Початкова сума вкладу |
Font |
Шрифт Book Antiqua. Стиль шрифту жирний. Розмір 12. |
|
Label2 |
Caption |
Річний відсоток |
Font |
Шрифт Book Antiqua. Стиль шрифту жирний. Розмір 12. |
|
Label3 |
Caption |
Сума наприкінці року |
Font |
Шрифт Book Antiqua. Стиль шрифту жирний. Розмір 12. |
|
Edit1 |
Font |
Шрифт Book Antiqua. Стиль шрифту звичайний. Розмір 14. |
Edit2 |
Font |
Шрифт Book Antiqua. Стиль шрифту звичайний. Розмір 14. |
Edit3 |
Font |
Шрифт Book Antiqua. Стиль шрифту звичайний. Розмір 14. |
Button1 |
Caption |
Обчислення |
Font |
Шрифт Book Antiqua. Стиль шрифту звичайний. Розмір 16. |
На панелі Інспектор об’єктів на вкладці Події оберіть в полі OnClickButton1Click.
• Перейдіть в поле редактора коду та пропишіть такий програмний код для кнопки Button1.
procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject);
var
k,s,v:extended; i:integer; n:word;
begin
k:=StrToInt(Edit1.Text);
v:=StrToInt(Edit2.Text);
S:=(k+(((k*v)/100))*12;
Edit4.Caption:=FloatToStr(s);
end;
• Запустіть проект на виконання, натиснувши кнопку F9. Перевірте дії, які виконуються під час настання подій для об’єктів екранних форм. Перевірте виконання проекту для S=10000.
• Завершіть роботу з проектом і середовищем, виконавши Файл → Вихід.
3. Проект Електрика.
• Запустіть середовище Lazarus.
• Збережіть проект — натисніть Файл → Зберегти. У вікні, що відкрилось, оберіть папку та місце на комп’ютері, де буде зберігатись проект. Введіть ім’я проекту. Натисніть кнопку Зберегти. У вікні для збереження файла unit1 вказуємо те місце, де зберегли файл Project1, знову натискаємо кнопку Зберегти.
• Перейдіть у вікно дизайнерської форми.
• У таблиці властивості форми оберіть властивість Caption (Підпис), надайте значення цієї властивості — Електрика.
• У вікні дизайнера форми Form1 додайте об’єкти, які мають такі властивості:
Об’єкт |
Властивість |
Значення властивості |
Label1 |
Caption |
Опір R1 |
Font |
Шрифт Book Antiqua. Стиль шрифту жирний. Розмір 12. |
|
Label2 |
Caption |
Опір R2 |
Font |
Шрифт Book Antiqua. Стиль шрифту жирний. Розмір 12. |
|
Label3 |
Caption |
Опір R3 |
Font |
Шрифт Book Antiqua. Стиль шрифту жирний. Розмір 12. |
|
Label4 |
Caption |
Опір R4 |
Font |
Шрифт Book Antiqua. Стиль шрифту жирний. Розмір 12. |
|
Label5 |
Caption |
Опір електричного кола |
Font |
Шрифт Book Antiqua. Стиль шрифту жирний. Розмір 12. |
|
Edit1 |
Font |
Шрифт Book Antiqua. Стиль шрифту звичайний. Розмір 14. |
Edit2 |
Font |
Шрифт Book Antiqua. Стиль шрифту звичайний. Розмір 14. |
Edit3 |
Font |
Шрифт Book Antiqua. Стиль шрифту звичайний. Розмір 14. |
Edit4 |
Font |
Шрифт Book Antiqua. Стиль шрифту звичайний. Розмір 14. |
Edit5 |
Font |
Шрифт Book Antiqua. Стиль шрифту звичайний. Розмір 14. |
Button1 |
Caption |
Обчислення |
Font |
Шрифт Book Antiqua. Стиль шрифту звичайний. Розмір 16. |
На панелі Інспектор об’єктів на вкладці Події оберіть в полі OnClickButton1Click.
• Перейдіть в поле редактора коду та пропишіть такий програмний код для кнопки Button1 за умови, якщо провідники з опорами R1, R2, R3, R4 з’єднані послідовно.
procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject);
var
r1,r2,r3,r4:integer; r:real;
begin
r1:=StrToInt(Edit1.Text);
r2: =StrToInt(Edit2.Text);
r3:=StrToInt(Edit3.Text);
r4: =StrToInt(Edit4.Text);
r:=r1+r2+r3+r4;
Edit5.Caption:=FloatToStr(r);
end;
• За умови, якщо провідники з опорами R1, R2, R3, R4 з’єднані паралельно, то в полі редактора коду для кнопки Button1 пропишіть такий код.
procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject);
var
r1,r2,r3,r4:integer; r:real;
begin
r1:=StrToInt(Edit1.Text);
r2:=StrToInt(Edit2.Text);
r3:=StrToInt(Edit3.Text);
r4:=StrToInt(Edit4.Text);
r:=1/r1+1/r2+1/r3+1/r4;
Edit5.Caption:=FloatToStr(r);
end;
• Запустіть проект на виконання, натиснувши кнопку F9. Перевірте дії, які виконуються під час настання подій для об’єктів екранних форм.
• Завершіть роботу з проектом і середовищем, виконавши Файл → Вихід.
4. Проект Залишок.
• Запустіть середовище Lazarus.
• Збережіть проект — натисніть Файл → Зберегти. У вікні, що відкрилось, оберіть папку та місце на комп’ютері, де буде зберігатись проект. Введіть ім’я проекту. Натисніть кнопку Зберегти. У вікні для збереження файла unit1 вказуємо те місце, де зберегли файл Project1, знову натискаємо кнопку Зберегти.
• Перейдіть у вікно дизайнерської форми.
• У таблиці властивості форми оберіть властивість Caption (Підпис), надайте значення цієї властивості — Залишок.
• У вікні дизайнера форми Form1 додайте об’єкти, які мають такі властивості:
Об’єкт |
Властивість |
Значення властивості |
Label1 |
Caption |
Заготівля |
Font |
Шрифт Book Antiqua. Стиль шрифту жирний. Розмір 12. |
|
Label2 |
Caption |
Коло |
Font |
Шрифт Book Antiqua. Стиль шрифту жирний. Розмір 12. |
|
Label3 |
Caption |
Залишок |
Font |
Шрифт Book Antiqua. Стиль шрифту жирний. Розмір 12. |
|
Edit1 |
Font |
Шрифт Book Antiqua. Стиль шрифту звичайний. Розмір 14. |
Edit2 |
Font |
Шрифт Book Antiqua. Стиль шрифту звичайний. Розмір 14. |
Edit3 |
Font |
Шрифт Book Antiqua. Стиль шрифту звичайний. Розмір 14. |
Button1 |
Caption |
Обчислення |
Font |
Шрифт Book Antiqua. Стиль шрифту звичайний. Розмір 16. |
На панелі Інспектор об’єктів на вкладці Події оберіть в полі OnClickButton1Click.
• Перейдіть в поле редактора коду та пропишіть такий програмний код для кнопки Button1.
procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject);
var
r:real; R1,a:integer;
begin
a:=StrToInt(Edit1.Text);
R1:=StrToInt(Edit2.Text);
r:=a/4;
r:=((R1*SQRT(2))/2);
Edit3.Caption:=FloatToStr(r);
end;
• Запустіть проект на виконання, натиснувши кнопку F9. Перевірте дії, які виконуються під час настання подій для об’єктів екранних форм.
• Завершіть роботу з проектом і середовищем, виконавши Файл → Вихід.
5. Обчислення значення змінної z.
• Запустіть середовище Lazarus.
• Збережіть проект — натисніть Файл → Зберегти. У вікні, що відкрилось, оберіть папку та місце на комп’ютері, де буде зберігатись проект. Введіть ім’я проекту. Натисніть кнопку Зберегти. У вікні для збереження файла unit1 вказуємо те місце, де зберегли файл Project1, знову натискаємо кнопку Зберегти.
• Перейдіть у вікно дизайнерської форми.
• У таблиці властивості форми оберіть властивість Caption (Підпис), надайте значення цієї властивості — Значення змінної Z.
• У вікні дизайнера форми Form1 додайте об’єкти, які мають такі властивості:
Об’єкт |
Властивість |
Значення властивості |
Label1 |
Caption |
Змінна x |
Font |
Шрифт Book Antiqua. Стиль шрифту жирний. Розмір 12. |
|
Label2 |
Caption |
Змінна у |
Font |
Шрифт Book Antiqua. Стиль шрифту жирний. Розмір 12. |
|
Label3 |
Caption |
Змінна z |
Font |
Шрифт Book Antiqua. Стиль шрифту жирний. Розмір 12. |
|
Edit1 |
Font |
Шрифт Book Antiqua. Стиль шрифту звичайний. Розмір 14. |
Edit2 |
Font |
Шрифт Book Antiqua. Стиль шрифту звичайний. Розмір 14. |
Edit3 |
Font |
Шрифт Book Antiqua. Стиль шрифту звичайний. Розмір 14. |
Button1 |
Caption |
Обчислення |
Font |
Шрифт Book Antiqua. Стиль шрифту звичайний. Розмір 16. |
На панелі Інспектор об’єктів на вкладці Події оберіть в полі OnClickButton1Click.
• Перейдіть в поле редактора коду та пропишіть такий програмний код для кнопки Button1.
1) Програмний код для виразу
procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject);
const pi=3.14;
var x,y:integer; z:real;
begin
x:=StrToInt(Edit1.Text);
y:=StrToInt(Edit2.Text);
z:=(ABS(x)+ABS(y))/(1+ABS(x+y));
Edit3.Caption:=FloatToStr(z);
end;
2) Програмний код для виразу
procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject);
const pi=3.14;
var x,y:integer; z:real;
begin
x:=StrToInt(Edit1.Text);
y:=StrToInt(Edit2.Text);
z:=1+abs(y-x)+(sqr(y-x)/2)+((abs(y-x)^3)/3;
Edit3.Сaption:=FloatToStr(z);
end;
3) Програмний код для виразу
procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject);
const pi=3.14;
var x,y:integer; z:real;
begin
x:=StrToInt(Edit1.Text);
y:=StrToInt(Edit2.Text);
z:=(2*y)/cos(x-Pi/6);
Edit3.Caption:=FloatToStr(z);
end;
4) Програмний код для виразу
procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject);
const pi=3.14;
var x,y:integer; z:real;
begin
x:=StrToInt(Edit1.Text);
y:=StrToInt(Edit2.Text);
z:=x/(1+(sqr(x)/3+sqr(2x)));
Edit3.Caption:=FloatToStr(z);
end;
• Запустіть проекти па виконання, натиснувши кнопку F9. Перевірте дії, які виконуються під час настання подій для об’єктів екранних форм.
• Завершіть роботу з проектом і середовищем, виконавши Файл → Вихід.
6. Домашня бухгалтерія.
• Запустіть середовище Lazarus.
• Збережіть проект — натисніть Файл → Зберегти. У вікні, що відкрилось, оберіть папку та місце на комп’ютері, де буде зберігатись проект. Введіть ім’я проекту. Натисніть кнопку Зберегти. У вікні для збереження файла unit1 вказуємо те місце, де зберегли файл Project1, знову натискаємо кнопку Зберегти.
• Перейдіть у вікно дизайнерської форми.
• У таблиці властивості форми оберіть властивість Caption (Підпис), надайте значення цієї властивості — Домашня бухгалтерія.
• У вікні дизайнера форми Form1 додайте об’єкти, які мають такі властивості;
Об’єкт |
Властивість |
Значення властивості |
Label1 |
Caption |
Доходи сім’ї |
Font |
Шрифт Book Antiqua. Стиль шрифту жирний. Розмір 12. |
|
Label2 |
Caption |
Комунальні платежі |
Font |
Шрифт Book Antiqua. Стиль шрифту жирний. Розмір 12. |
|
Label3 |
Caption |
Транспорт |
Font |
Шрифт Book Antiqua. Стиль шрифту жирний. Розмір 12. |
|
Label4 |
Caption |
Зв’язок |
Font |
Шрифт Book Antiqua. Стиль шрифту жирний. Розмір 12. |
|
Label5 |
Caption |
Інтернет |
Font |
Шрифт Book Antiqua. Стиль шрифту жирний. Розмір 12. |
|
Label6 |
Caption |
Інші витрати |
Font |
Шрифт Book Antiqua. Стиль шрифту жирний. Розмір 12. |
|
Label7 |
Caption |
Залишок |
Font |
Шрифт Book Antiqua. Стиль шрифту жирний. Розмір 12. |
|
Edit1 |
Font |
Шрифт Book Antiqua. Стиль шрифту звичайний. Розмір 14. |
Edit2 |
Font |
Шрифт Book Antiqua. Стиль шрифту звичайний. Розмір 14. |
Edit3 |
Font |
Шрифт Book Antiqua. Стиль шрифту звичайний. Розмір 14. |
Edit4 |
Font |
Шрифт Book Antiqua. Стиль шрифту звичайний. Розмір 14. |
Edit5 |
Font |
Шрифт Book Antiqua. Стиль шрифту звичайний. Розмір 14. |
Edit6 |
Font |
Шрифт Book Antiqua. Стиль шрифту звичайний. Розмір 14. |
Edit7 |
Font |
Шрифт Book Antiqua. Стиль шрифту звичайний. Розмір 14. |
Button1 |
Caption |
Обчислення |
Font |
Шрифт Book Antiqua. Стиль шрифту звичайний. Розмір 16. |
На панелі Інспектор об’єктів на вкладці Події оберіть в полі ОnСlіckВuttonClick.
• Перейдіть в поле редактора коду та пропишіть такий програмний код для кнопки Button1.
procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject);
var d,k,t,z,i,dr,o:integer;
begin
d:=StrToInt(Edit1.Text);
k:=StrToInt(Edit2.Text);
t:=StrToInt(Edit3.Text);
z:=StrToInt(Edit4.Text);
i:=StrToInt(Edit5.Text);
dr:=StrToInt(Edit6.Text);
o:=d-k-t-z-i-dr;
Edit7.Caption:=IntToStr(o);
end;
• Запустіть проекти на виконання, натиснувши кнопку F9. Перевірте дії, які виконуються під час настання подій для об’єктів екранних форм.
• Завершіть роботу з проектом і середовищем, виконавши Файл → Вихід.
Цей контент створено завдяки Міністерству освіти і науки України