Відповіді до екзамену - історія країн Європи та Америки
68. Освіта, наука й культура в другій половині ХХ-ХХІ ст
Загальні тенденції розвитку
- синкретичний характер сучасної культури
- розширення географічних меж світового культурного простору, взаємовплив культур, глобалізація
- технізація культури. Віртуальна культура
- культурний авангард
- комерціалізація. “Масова культура”
Культурна парадигма ХХІ століття
Освіта
- Загальне зростання освітнього рівня населення, але: неписьменність (95% - “ІІІ світ”), функціональна неписьменність
- Підвищення ваги вищої освіти. Дистанційна освіта.
- Освітні реформи (“від “парадигми викладання” до “парадигми навчання”). Безперервна освіта. Новітні освітні технології => “Суспільство знань”
- Міжнародне співробітництво в галузі освіти (Міжнародна комісія по освіті для ХХІ століття ЮНЕСКО. Програми студентських і академічних обмінів. Болонський процес)
- Проблеми фінансування освіти
Наука і техніка
- НТР у ВПК
- Революція в астрономії (відкриття розширення Всесвіту і його реліктового випромінювання – доказ теорії “великого вибуху”)
- Практична космонавтика
- Кібернетика. Н. Вінер. Інформаційні технології (1946 р. – перша ЕОМ; 1952 р. – 1-й промисловий комп’ютер; 1961 р. – 1 мікросхема; 1971 р. – 1-й мікропроцесор; 1976 р. – 1-й персональний комп’ютер (С. Возняк і С. Джобс)). З 1969 р. – становлення мережі Інтернет => “інформаційна революція”
- Оптоелектроніка. Оптичний зв’язок
- Межа 60-70-х рр. – перехід до немеханічних технологій: Альтернативні джерела енергії. Гідропоніка, генна інженерія; Робототехніка
- Революція в біології і медицині (1953 р. – створення моделі ДМК (Ф. Крік, Д. Уотсон, М. Уілкінс); З 60-х рр. – трансплантаційна хірургія; 1990 р. – штучне створення людських нейронів; 1997 р. – клонування (вівця Доллі)
- Філософія (сцієнтистські та антропологічні напрямки)
- Політологія
Література
Реалістично-традиційний напрямок
- антифашистська проза (Р. Мерль “Смерть – моя професія”, А. Зегерс “Мертві залишаються молодими” та ін.)
- “Сердиті молоді люди” (Дж. Уейн, Дж. Осборн), “робітничий роман” (А. Сіллітоу, С. Чаплін), “антиколоніальний роман” (Дж. Олдрідж, Н. Льюїс) у Великій Британії. Грем Грін.
- Французька романістика: Л. Арагон, Е. Базен, М. Дрюон
- США: творчість нобелівських лауреатів Е. Хемінгуея, У. Фолкнера, Дж. Стейнбека; Дж. Селлінджер “Над прірвою у житі”; драматургія Ю. О’Ніла, Т. Уільямса та
А. Міллера
Модерністичний напрямок:
- Екзистенціалізм (Ж. -П. Сартр, А. Камю, А. Мердок)
- “Драма абсурду” (С. Беккет)
- французький “неороман” (Ф. Саган, Н. Саррот)
Архітектура
50-60-і рр.
- бруталізм (Л. Кан (США))
- “органічна архітектура” (Б. Гофф (США))
- “архітектура” (конструктивізм) (Л. Міс ван дер Рое (США) => Е. і П. Смітсони (Велика Британія), П. Л. Нерві (Італія))
- функціоналізм (О. Німейєр і Л. Коста (Бразилія), А. Аалто (Фінляндія), Р. Нейтра (Австрія), Г. Шарун (Німеччина))
70-80-і рр.
- постмодернізм. Р. Вентурі “Складність і суперечність в архітектурі” (1966 р.): “невпорядкований порядок”, національний історизм, вписування в довкілля, комфорт і зручність (Ф. Джонсон (США))
- деконструктивізм
- хайтек (хмарочоси в США)
Образотворче мистецтво
- Неореалізм (Р. Гуттузо (Італія))
- “Католицький сюрреалізм” С. Далі
- Абстракціонізм (40-50-і рр.):
· абстрактний експресіонізм (Дж. Поллок)
· загадковий, метафізичний абстракціонізм (група “Кобра”)
· технізоване, абстрактно-геометричне мистецтво (Адан, Чільїда)
- постмодернізм (з поч. 60-х рр.). Ж. -Ф. Ліотар “Постмодерністичний стан”:
· поп-арт (Р,Раушенберг, Дж. Джонс, Е. Уорхол)
· “оп-арт” (В. Вассарелі, М. Біль)
· кінетизм (Ж. Тінгелі)
· “арт-брут” (Ж. Дюбюффе)
- “ан-арт” (“антимистецтво”) І. Клайн
· “мінімалізм” (Л. Р. Ліппард)
· “бідне мистецтво”, “land-art”
· “концепт-арт”, (Дж. Коссут, Р. Беррі та ін.), “боді-арт”
- “гіперреалізм” (“фотореалізм”) (Ч. Клоуз)
- “хеппенінг” => “перформанс”
- “кіч” (“халтура” (нім.))
Кіно
Конкуренція кіно з телебаченням => експериментування з екранним стандартом (“Сінерама”, “Аромарама”, “Панавіжн”); “Фільми-гіганти” (“Спартак”, “Клеопатра”)
Антикомуністичні кампанії у Голлівуді => незалежні школи (“нью-йоркська”) і режисери (С. Креймер, С. Кубрик)
З 70-х рр. – відродження і гегемонія Голлівуду Ф. Коппола (“Хрещений батько”, “Апокаліпсис сьогодні”), М. Скорсезе, С. Спілберг, брати Коени
Європейські кіношколи: “Вільне кіно” у Великобританії (Т. Рігардеон, К. Рейш, Л. Андрреш); “Нова хвиля” у Франції (А. Рене, К. Шаброль, Ж. Л. Годар); “неореалізм” в Італії (Р. Росселіні, Дж. Де Сантіс, Л. Вісконті, Ф. Фелліні, М. Антоніоні, П. Пазолліні, Б. Бертолуччі);
І. Бергман (Швеція); Л. Бюнюель (Іспанія); В. Вендерс (Німеччина)
Музика
З поч. 50-х рр. – “новітня музика” в Європі: повернення до ідеї музикальності універсуму, “позаісторизм”, елітарність, експериментування.
Нетрадиційні музикальні напрямки:
- “Конкретна музика” (“Симфонія для однієї людини” Шеффера-Анрі)
- Електронна музика (К. Штокгаузен)
- Сонористика (“Реквієм” Лігеті, “Піаніссимо” А. Шнітке)
- Хеппенінг (Д. Кейдж «4’33’’»)
- Мультисенсорні процеси (“Звуко-кольоро-запахо-гра” Й. Рідля)
- Серіалізм (О. Мессіан, П. Булез)
- Алеаторика (веріабельна композиція), інтуїтивна музика
- Мінімалізм (С. Райх, Ф. Гласс)
К. Штокгаузен, Дж. Кейдж, Б. Бріттен, М. Тіппет.
Рок-музика
Е. Преслі. “Бітлз” (19960-1970 рр.). “Роллінг Стоунз”.
· Мейнстрім-рок
· Джаз-рок. Дж. Маклафлін. “Пінк Флойд”
· Панк-рок “Секс-Пістолз”
· Фолк-рок. Боб Ділан
· Хард-рок. “Лед Зеппелін”, “Доорс”
· Арт-рок. А. Уеббер “Ісус Христос – суперзірка”
· Авангард-рок
· Поп-рок
Цей контент створено завдяки Міністерству освіти і науки України